We komen er eerlijk voor uit: The Royal Ten is niks zonder haar vrijwilligers. Onze vrijwilligers zijn dé reden dat wij The Royal Ten dit jaar al voor de 26ste keer kunnen organiseren.
We hebben het geluk dat wij ieder jaar weer kunnen rekenen op een heleboel leden van The Hague Road Runners (de wegatletiekvereniging waar The Royal Ten aan verbonden is) om hun handen uit de mouwen te steken tijdens de wedstrijddag. Maar dat neemt niet weg dat het toch ieder jaar een enorme puzzel is om genoeg vrijwilligers op te trommelen, zodat we een leuke en veilige wedstrijd kunnen organiseren voor onze deelnemers.
Zeker na de Corona pandemie is het aantal vrijwilligers sterk afgenomen. En zijn we bezig langzaam weer op te krabbelen.
Heb jij zin om in de voorzomer van 2024 mee te helpen tijdens The Royal Ten? Geef je dan op als vrijwilliger! Benieuwd wat je allemaal kan doen? Lees hieronder verder.
Start-finishgebied
In het start-finishgebied ben je onder leiding van ons powerduo Rob & Rob. Deze twee doorgewinterde evenementenmakers zijn sinds 2023 onze nieuwe blokhoofden Start-Finish bij The Royal Ten. In de jaren ervoor hebben ze meegeholpen op verschillende onderdelen. Zoals het parcours en de Kidsrun. Ze kennen The Royal Ten dus op hun duimpje.
Rob & Rob zijn harde werkers, en verwachten dezelfde inzet van hun vrijwilligers. Maar wees niet bang, want alles gaat met een glimlach, een duimpje omhoog (zie afbeelding) en er is altijd ruimte voor een grapje.
Wat doe je in het start-finishgebied?
- Opbouwen & afbouwen van het S/F gebied
Marktkramen inrichten met drankjes. Snacks klaarleggen voor de Kidsrun. Medailles uitstallen. Startboog opzetten. Aan het einde help je mee om alles weer op te ruimen en netjes achter te laten. - Medailles uitdelen
Dit is veruit het leukste om te doen in het S/F gebied, want jij bent degene die de deelnemers na hun geweldig prestatie die welverdiende medaille mag aanreiken of zelfs omhangen. - Helpen bij startprocedure
Alle deelnemers klaarzetten en op hun plaats houden tot het startschot. En na het lossen van het startschot natuurlijk iedereen aanmoedigen. - Gebiedsbeheer
Veel deelnemers komen met de fiets en die moeten ze ergens kwijt. Om ervoor te zorgen dat de vluchtroutes voor de hulpdiensten vrij blijven van obstakels, hebben we mensen nodig die het overzicht kunnen behouden. Je wijst mensen erop waar ze hun fietsen kunnen parkeren. Maar ook als mensen niet weten waar de inschrijfbalie is of de toiletten zijn, ben jij de redder in nood om ze de juiste weg te wijzen. Je helpt ook met de doorstroom van mensen, zowel na de finish zodat er geen opstopping vormt, maar ook onder de toeschouwers langs de start.
Parcours
Als vrijwilliger op het parcours sta je met je neus bovenop de actie. Je zit eerste rang tijdens de fantastische prestatie die onze deelnemers leveren. Op de plekjes waar minder toeschouwers staan, kan jij die positieve noot zijn met een aanmoediging die net dat beetje extra kan betekenen voor een loper die het zwaar heeft. En dat allemaal terwijl je lekker buiten bent. Kan je ook nog eens werken aan je kleurtje 😉
Wat kan je doen op het parcours?
- Verkeersregelaar
Op verschillende punten in het parcours moet het verkeer omgeleid worden zodat de deelnemers veilig het parcours kunnen afleggen. De drukste punten worden bemand door professionele verkeersregelaars van Team Intro. Nadat je de E-learning voor evenementenverkeersregelaar online doorlopen hebt wordt je ingedeeld op een post. Het kan zijn dat je op een rustig punt staat met een collega vrijwilliger, of dat je bij een professionele verkeersregelaar als assistent staat. Uiteraard voorzien wij je van de juiste kleding, duidelijke instructies en zorgen we ervoor dat je zeker bent van jouw functie als verkeersregelaar. - Waterpost
Bij onze 10 kilometerwedstrijd staat er ter hoogte van het 5 km-punt een waterpost van Dunea. Onder leiding van het blokhoofd zal je de waterpost klaarmaken voor de wedstrijd. Bekertjes klaarzetten, vullen, en dan: uitdelen maar! (pas op, spettergevaar). - Logistiek
Op het parcours zijn er verschillende logistieke taken. Zo hebben we ieder jaar meerdere chauffeurs nodig, voor onder andere het rijden van de volg- en veegauto’s (gesponsord door BMW). Maar ook motorrijders die het Motor Begeleidingsteam kunnen ondersteunen.
Startnummers, uitslagverwerking, en verzorging
Tijdens de wedstrijddag fungeert het gebouw van ROC Mondriaan (Koningin Marialaan) als HQ van The Royal Ten. Hier melden alle vrijwilligers zich voordat ze op pad gestuurd worden naar hun post. Deelnemers halen er hun startnummers op, evenals de Business Teams. Ook vind je hier Het Rode Kruis met hun EHBO’ers. Kortom, een hele belangrijke plek.
Wat valt er allemaal te doen op HQ?
- Startnummers uitgeven
Alle deelnemers komen op de wedstrijddag hun startnummer ophalen bij jou. Je hoeft niet een administratief hoogstandje te zijn, maar het is wel handig als je goed overweg kan met veiligheidsspelden 🙂 - Business Teams
Ieder jaar doen er weer meerdere Business Teams mee aan onze 5 en 10 kilometerwedstrijden. Deze hebben een eigen aanmeldbalie. Hier ontvangen ze het The Royal Ten Business Team T-shirt en een oproep om zich te melden bij de fotograaf voor de teamfoto. - Uitslagverwerking
Uiteraard moeten alle uitslagen van alle wedstrijden ook verwerkt worden. Dit doe je natuurlijk niet in je eentje, maar gezellig met een team. Weg van alle drukte, zodat jullie je goed kunnen concentreren. Aan het einde van de dag komen de uitslagen al online te staan op onze website, dus het is soms een beetje aanpoten. Maar er is altijd tijd voor een kopje koffie en het strekken van de benen terwijl je bijvoorbeeld een kijkje neemt bij de start van een wedstrijd.
Interesse? Meld je aan!
Alle vrijwilligers krijgen een The Royal Ten Crew T-shirt, lunchpakket, en geheid een onvergetelijke dag. Nou als dat je niet over de (finish)streep heen trekt, dan weten wij het ook niet meer!
Hebben we je weten te overtuigen? Geef je dan op via dit formulier of stuur een mailtje naar info@royalten.nl.
Er is genoeg te doen tijdens een wedstrijddag, dus zit jouw ideale vrijwilligersfunctie er niet tussen maar wil je wel een handje helpen tijdens The Royal Ten? Stuur ons dan een mailtje en dan kijken we samen waar we jouw krachten kunnen inzetten. Iedere hulp is welkom!